Een kijkje bij de bouw van CV de Gietkoppen

Een kijkje bij de bouw van CV de Gietkoppen

Om bij de bouwplek van CV de Gietkoppen te komen hoeft ik dit keer niet het héle straotje uit te rijden. Het eerste stukske werd geschreven aan het einde van deze straat. In de afgelopen paar weken zijn we op veel bouwplaatsen gaan kijken in de Moer, Sprang Capelle en ons eigen Turfstekerslaand. Nu bezoeken we de laatste vereniging weer in de Erasstraat. We zijn weer terug waar we begonnen en hebben in de tussentijd veel geleerd over de verschillende verenigingen die Turfstekerslaand rijk is. 

Op het bouwterrein bij de boer staat de grote wagen van CV de Gietkoppen. Dit is niet de eerste wagen die ze ooit hadden. "De vorige wagen was een oude legertruck. Dat ding was ideaal. Hij was gebouwd als een tank en je hoefde die wagen niet te duwen of te trekken met een tractor, zoals andere verenigingen wel moeten doen. Alleen scheidde die truck er tijdens de optocht iedere keer mee uit. Daar heb je dan dus weinig aan. Moesten we hem alsnog duwen." Vertelt Jan Hein Mieris, oprichter van de club en als 'den adjudant van de grootvorst' lid van het Turfstekerskwartet

In 2000 is de vereniging met zeven leden opgericht. Waaronder Grootvorst Jaantje (toen nog gewoon Jaantje het Adjudaantje), Jan Hein Mieris, adjudant van de Grootvorst en Dennis Klijn, nu de adjudant van de prins. Ook deze vereniging is ontstaan bij Alcatraz/Crossroads. Jan Hein en Jan kwamen beiden uit andere verenigingen waar ze al aan wagens bouwden. De ervaring en kennis werd meegenomen naar CV de Gietkoppen en al snel kwamen er een aantal vrienden bij. Binnen zeer korte tijd zat deze vereniging aan 20 leden en werd nog voordat ze de eerste optocht reden al een ledenstop ingevoerd! Momenteel telt de vereniging 35 leden "en een zwik kinderen". 

De grote mensen bouwen aan de wagen terwijl de kinderen de attributen zelf spuiten. Helaas is daar geen actiefoto van want tikkertje was even belangrijker.

Momenteel komen 3 van de vier leden van het Turfstekerskwartet uit de Gietkoppen. Die vierde van het Kwartet is natuurlijk prins Rob zelf. Dat is geen Gietkop. "Die maag er nie bij," lacht Bart, "die zuipt te veel!" Die grap wordt snel gevolgd door: "...en dat hoef je niet op te schrijven hoor!" Behalve in het Kwartet vinden we ook een Gietkop terug in de organisatie van de optocht: Marco Smulders is de voorzitter. De Gietkoppen zijn een van de oudste verenigingen en is na al die jaren erg betrokken geraakt met de organisatie van carnaval in Turfstekerslaand.

De wagen van de Gietkoppen is ook een van de grote wagens in de optocht. Vorig jaar hadden ze een disco met een kooi op de wagen gebouwd. Daar stonden een aantal Gietkoppen in te springen. "De dames hadden het thema 'disco' bedacht. Dat vonden ze een leuk thema want dan konden ze veel leuke dingen doen met de kleding." De Gietkoppen bouwen nooit met het thema van Turfstekerslaand als uitgangspunt. Ze verzinnen eerst zelf een thema, bijvoorbeeld 'disco' en bouwen daar een wagen mee. Uiteindelijk wordt een slogan verzonnen die dan toch weer inhaakt op het thema van de optocht. Ook de kleding maken ze zelf. De taakverdeling is simpel: de mannen bouwen de wagen, de vrouwen naaien de pakken.

Tja met schilder Mieris heb je als vereniging wel een voorsprong op de rest.

Zo rond oktober maakt Bas Oomens de eerste tekening van de wagen. Ook bij de Gietkoppen is de planning in grote lijnen: "hoe meer tijd we hebben, hoe meer detail erop komt." Het bouwen van de wagen gebeurt voornamelijk binnen. In november wordt gestart met de bouw. Ze hebben geen hal waar de wagen binnen kan staan dus ze moeten binnen onderdelen opbouwen en later op een dag met mooi weer de wagen opbouwen en afwerken. Meestal doen ze dat op zaterdag tijdens carnaval.

De wagen bestaat voornamelijk uit hout, piepschuim en polyester. Bouwen met polyester i.p.v. papier-maché is een hele dure manier van werken. Maar het levert wel hele mooie strakke ronde vormen op. Achterop de wagen draait een kop. "daar zit voor een dikke 200 euro aan polyester in," vertelt Mieris. Het bouwen van een carnavalswagen is een dure grap. Niet alleen het materiaal en de verf kosten een hoop geld, maar ook het onderhoud aan de wagen is een jaarlijks terugkerende kostenpost. "De vloer was verrot, daar konden we niet nog een jaar op bouwen. We zijn november en december kwijt geweest met het bouwen van de constructie van de wagen." Dit jaar zit er weer ongeveer 3000 euro in de wagen. Kun je nagaan wat er in een optocht allemaal voor een hoop tijd en geld langs komt rijden.

Op de wagen. Alles is helemaal netjes opnieuw bekleed met hout.

Dat geld dat komt uit de contributie van de leden, de sponsors en een beetje uit de opbrengsten van de Pleejgecksjow. Dat is een knotsgekke avond playback waar iedereen acts kan komen opvoeren. De winnaar mag z'n act herhalen tijdens het tonpraten. Mits de act door de beugel kan natuurlijk. Dat feest komt op een goed moment in december om in de periode tussen de 'elfde van den elfde' en nieuwjaar alvast warm te draaien voor carnaval. 

Veel tijd om te bouwen is er niet altijd. Toen de carnavalsvereniging net begon had nog niemand van de leden kinderen. "Iedereen kon iedere zaterdag volop bouwen en toen vlogen de kratten bier er ook doorheen. Dat is nu wel anders. Je moet het doen met de tijd die je hebt voor de bouw en met de mensen die kunnen komen helpen. Toch rijdt er elk jaar weer een mooie grote wagen van de Gietkoppen mee in de optocht. En met prachtige zelfgemaakte kleding. Daar gaat veel tijd in zitten en dat is iets dat maar een paar verenigingen kunnen doen.

De wagen van de Gietkoppen in 2014. 

Hoe je een mooie wagen moet bouwen dat weten ze inmiddels wel. Ze hebben hun eigen manier van bouwen ontwikkeld. Piepschuim kun je snijden en schuren, maar je blijft na het schilderen altijd de textuur goed zien. De Gietkoppen schilderen er met structuurverf overheen. "Dan zie je die bolletjes nauwelijks nog. En het krijgt een extra textuur." Daarna brengen ze met andere kleuren en spuitbussen de details aan op het piepschuim. Als laatste gaan ze op bepaalde plekken met de fohn erop. "Door de hitte krimpt het piepschuim dan en daarmee kun je op grote vlakken extra detail aanbrengen." 

Piepschuim is een veel gebruikt materiaal bij de bouw van carnavalswagens. Het is gemakkelijk te bewerken en licht, maar niet goedkoop. Er zit al gauw voor 400 euro piepschuim op de wagen.

CV de Gietkoppen is momenteel misschien wel de oudste vereniging die we in Turfstekerslaand hebben. Deze club heeft sinds 2001 een hele hoop ervaring gekregen en daardoor hebben ze dan ook een hele hoop prijzen gewonnen. Maar daar doen ze het echt niet voor. "Vroeger wel, toen we nog alle tijd hadden. Toen wilden we graag de mooiste wagen hebben," vertelt Bas, "maar nu doen we het niet meer voor de winst. Nu draait het nog meer om de saamhorigheid en het plezier met elkaar."